👁️ 127
Favorite
Default Thumbnail
Завантажити Стаття «Українська мова в народній освіті та проблема розвитку в публіцистичній боротьбі в українських землях 1860–1890–х рр.» ⤵️
pdf

“Гілея: науковий вісник”: Збірник наукових праць.- К., 2019. Випуск 140 (№ 1) Ч. 2. Філософські науки, Розглядається публіцистична боротьба українофільських та, реакційних кіл Російської імперії навколо запровадження української мови, в шкільну освіту українського народу у період у 1860–1890–х рр. XIX ст., Головне місце у протистоянні посідала проблема поступу, та ставлення до неї провідних кіл Російської імперії. Основою, протистояння було різне уявлення проукраїнських та антиукраїнських, сил про поступ/розвиток та його значення для майбутнього Російської, імперії. Представники реакційно–консервативних сил – С. С. Гогоцький,, Д. Блудов, М. Н. Катков, М. В. Юзефович, О. Іванов наголошували, що, основою поступу є єднання в усіх сферах життя, зокрема у мовній., єдина мова є запорукою розвитку, ефективного протистояння, польському та німецькому впливам як загрозі державі., В статті виокремлено, що окрім прагматичних цілей реакціонерів,, котрі сповідували традиційні російські консервативні цінності їхня, позиція мала філософське обґрунтування. Вони підтримали ідею, повної невідповідності західного уявлення про поступ способу життя, російського народу., Інше уявлення про поступ мали українофіли М. І. Костомаров,, В. Б. Антонович, М. П. Драгоманов, котрі наголошували саме на, багатоманітності (зокрема мовній) як умови міцності Російської, імперії та розвитку її народів. Ідеологічне протистояння двох таборів, виявилося в практичній сфері використання та поширення української, мови. Боротьба українофілів та консерваторів на боці котрих стояв, уряд розпочавшись з 1860–х рр. продовжилась до початку XX ст., Крім філософських аргументів сторін в статті висвітлено більш, приземлені аргументи опонентів щодо необхідності/непотрібності, вивчати українську мову в початковій школі, отримувати елементарні, знання українською. Опоненти українофілів пропагували тезу про, зрозумілість та непотрібність видань українською мовою в початковій, школі. З боку українофілів щодо їхньої царини наголошувалося на, неефективності початкової освіти здійснюваної нерідною українцям, мовою. Водночас, серед системи аргументів опонентів впровадження, української мови в просвіту, були події пов’язані з «сумною» долею, Галичини, котра була «втрачена» і перебувала в складі іншої держави., Загрозою для державної єдності у 1860–х консерватори бачили, «полонізм», а з 1870–х (у зверненнях М. В. Юзефовича), це була, «германська» загроза, яка постала з об’єднанням Німеччини., На межі XIX–XX ст. до консервативного табору долучилися, Т. Д. Флоринський, С. Щеголев, Б. М. Юзефович. Вони негативно, ставились до розвитку початкової освіти, літератури, мови науки на, Галичині, як ознаки сепаратизму. Така оцінка діяльності українських, сил на Галичині та Наддніпрянській Україні зберігалося й після 1904 р., коли для уряду, силами Київського та Харківського університетів, було, обґрунтовано недоцільність обмеження використання української мови., Цим виступам протистояли українофіли, зокрема В. Б. Антонович,, В. П. Науменко, які розуміючи природу позиції реакціонерів, підтримували, урядові ініціативи щодо скасування обмежень української мови., Ключові слова: «українська мова», «російська культурна мова»,, просвіта, українофіли, поступ, українська публіцистика, російська, публіцистика., The article explores the meaning of the Russian Empire ukainofilskih and, reactionary circles literary fight around the Ukrainian language introduction, in the ukrainian people education in the 1860–1890‘s. It indicates that the, question (problem) of the Russian Empire ruling circles to the development, of socєty attitude was one of the main issues in this discussion. The different, idea of pro–ukrainian anti – ukrainian forces on the development importance, for the Russian Empire future the ideological basis of confrontation was., S. S. Gogockij, D. Bludov, M. N. Katkov, M. V. Yuzefovich, O. Ivanov, the reactionary–conservative forces representatives stressed the unity in all, spheres of life, including language asthe development basis. Thus was the, prerequisite for development as effective the polish and german influences, confrontation which threaten the Statepreservation. The article indicates, the philosophical justification in addition to the pragmatic objectives of, reactionarєs who supported conservative values in their relationship to, the development. They supported theases of the western ideas about the, development lack for the russian people life basics., N. I. Kostomarov, V. B. Antonovich, M. P. Drahomanov having another, look at this problem, focused on a manifold (including language) as a, condition to the strength of the Russian Empire State and it’s peoples the, development., These two camps ideological confrontation (contradiction) was evident, in the practical fєld use of the Ukrainian language. Ukrainophiles and, conservatives with the government support started in 1860–єs polemical fight, which with varying degrees of intensity resumed (with new participants) in the, following decades influencing government’s decisions., In the article considered that in addition to the philosophical arguments, of the partєs opponents mundane more arguments about the need/irrelevance, of ukrainian language and ukrainian books in the elementary school., Conservatives were distributing thesis about comprehensibility and, irrelevance of the Ukrainian language in primary school publications., The ukrainophiles in response cited arguments about the education, ineffectiveness in the alєn language. Оpponentsargued the events of the, Ukrainian language system implementation in education associating it, with the sad Halychyna fate. It was «lost» in the foreign state. In 1860‘s, conservatives saw the threat to the Russian Empire state unity in the polish, influence, and in the late 1870‘s in the german influence which has evolved, with the german unification., T. D. Florinskiy, S. Schegolev, B. M. Yusefovich in the following decades, had sided to conservative camp. They have formulated the negative attitude, towards the Halychyna primary education, literature, language development, tєdingthem with separatism. This attitude towards the pro–ukrainian forces, activitєs in Halychyna and ukrainian lands in the Russian Empire continued, after 1904, when Kyiv and Kharkiv Universit universitety forces substantiated, an inexpedєncy the ukrainian language restrictions use., Ukrainophiles, in particular V. B. Antonovich and V. P. Naumenko denєd, these assessments while understanding the nature of the reactionarєs position, and supported government initiatives to abolish restrictions of the ukrainian, language., Keywords: «ukrainian language», «russian cultural language»,, «education», the ukrainophiles, development, ukrainian journalism, russian, journalism.

Сподобалось читати? Постав свою оцінку 🥰
Кількість оцінок: 0 📊 Середній рейтинг: 0

🖋️ Інші твори автора

📑 Схожі твори за жанром

🗓️ Інші твори

🗂️ Схожі твори за типом публікації

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *