Рязанов І.Г. Структурні й стилістичні особливості пісенного тексту в американському репі. – Кваліфікаційна наукова праця на правах рукопису., Дисертація на здобуття ступеня доктора філософії за спеціальністю 035, Філологія – Київський столичний університет імені Бориса Грінченка, Київ,, 2024., Дисертацію присвячено вивченню й аналізу структурних та, стилістичних рис пісенних текстів реп-жанру американських авторів., У ході дослідження було з’ясовано, що серед основних характеристик, структури пісенного тексту в реп-жанрі є текстуальна організація, виконана за, допомогою розділення тексту на секції. Поділ на окремі секції має важливу, формуючу роль для пісенного тексту в жанрі реп через специфіку вокальної, техніки: оскільки речитатив як основна вокальна техніка для виконання має, тенденцію бути монотонною і не мати жодних суттєвих або відчутних змін, інтонації та швидкості, структуризація тексту незалежно від музичного, акомпанементу допомагає зі створенням динаміки текстуального елементу, пісні. Хоча структура реп-пісні напряму залежить від музичного елементу й, інструментальної складової пісні, акомпанемент грає визначну роль саме у, виконанні тексту, текстовий поділ на окремі пісенні секції як, наприклад,, куплет, приспів, перехід все одно відіграють ключову роль у диференціації, текстових елементів серед суттєво монотонного звучання реп-пісні., На рівні римо-ритмічної організації тексту було виявлено, що в, більшості фонетичних конструкцій розподіл фоностилістичних явищ, відбувається між чотирма або восьма рядками куплету одного пісенного, тексту. Наступні чотири або вісім рядків того самого куплету пісенного тексту, використовують іншу фонетичну зв’язку. Після детального вивчення й аналізу, вибірки пісенних реп-текстів на предмет фонетичних стилістичних прийомів і, засобів, які формують римо-ритмічну композицію цих текстів, було з’ясовано,, що найбільш розповсюдженими стилістичними засобами є асонанс, рима,, повтор, алітерація. Було з’ясовано, що асонанс є домінантним фонетичним, 2, стилістичним засобом у пісенних текстах реп-жанру (9471 випадків, використання асонансу в 426 пісенних текстах). Асонанс поєднується з римою,, підсилюючи фонетичні комбінації в текстах, що підтримує фонетичну, структуру та когезію пісенного тексту. Рима в своєму стандартному прояві, присутня в кожному проаналізованому пісенному тексті, але вона також, комбінується з використанням асонансу, який часто приходить на заміну римі,, або виступає як зв’язка між римами для підтримки ритму та мелодійності, куплетів й приспівів. Кожен вивчений альбом містить приклади поєднання, принаймні двох або більше фонетичних засобів: жоден пісенний текст не, використовує якийсь один єдиний засіб для зв’язування текстуального, компоненту. Алітерація в порівнянні з римою та асонансом є суттєво менш, частим явищем. Кожен проаналізований альбом також містить повтор –, залежно від контексту, анафоричний й епіфоричний види повтору, а також, звичайне використання лексичного повтору для створення співзвучності в, рядках пісенного тексту. Такі альбоми, як «DAMN.» та «Igor» використовують, повтор як основний засіб для зв’язки пісенного тексту, для побудови не лише, ритмічного компоненту тексту, але й для образних та метафоричних його, елементів., Інтертекстуальність пісенного тексту в реп-жанрі має розглядатись на, декількох рівнях залежно від його структури, його позиції у списку пісень, альбому, й структури самого альбому безпосередньо. Реп як жанр та пісенний, текст в жанрі репу є мультимодальними, через що контекстуальні якості, пісенного тексту змінюються залежно від методів відтворення цих текстів, від, форми подачі. Текст пісні в жанрі реп ніколи не створюється з метою, залишатись у текстовій формі, це завжди текст, призначений для виконання., Рівні сприйняття інтертекстуальності пісенного тексту: 1) як частина, авторського світу, в якому ми сприймаємо пісенний текст як щось існуюче, конкретно в творчому доробку автора або автора-виконавця; 2) як частина, ширшого соціального та культурного контексту – на цьому рівні ми, сприймаємо пісенний текст як частину реального світу, розглядаємо його, 3, інтертекстуальність безпосередньо в контексті посилань на інші твори –, літературні, пісенні, твори живопису, кінематографу, телебачення і т.д.; а, також в контексті посилань на існуючих людей, їхні цитати; посилання на, пісенні тексти інших реп-виконавців, інтерполяції пісенних текстів інших, виконавців також відносяться до цього рівня сприйняття; 3) як головний, елемент побудови складових сюжету концептуального альбому. Щодо, інтертекстуальних зв’язків між різними пісенними текстами реп-альбомів, було зроблено висновок: всі 25 альбомів можна поділити на два типи – 1), просто колекції пісень, в яких пісні можуть мати зв’язки лише на базовому, тематичному рівні, але вони не поділяють конкретні концепти й таким чином, не належать до спільного концептуального простору; та 2) концептуальні, альбоми, в яких превалює домінантне використання лексико-стилістичних, елементів реалізації метафоричних й концептуальних виразів, що виходить за, межі одного тексту й мігрують від пісні до пісні в рамках одного або навіть, декількох альбомів. Колекції пісень – переважна більшість вибірки, які можуть, мати схожі теми й іноді поділяти метафори й образи з одного й того самого, домену/доменів, проте ці альбоми не мають чіткого послідовного зв’язку між, різними піснями суцільного тексту альбому. Ці тематичні зв’язки, проявляються лише на базовому рівні й не несуть додаткової смислової або, художньої цінності та жодним чином не розширюють концептуальний, авторський простір. Проте концептуальні альбоми завжди пов’язані окремими, текстами або елементами цих текстів: наприклад, альбом автора-виконавця, Кендріка Ламара «To Pimp A Butterfly». Його структурна концепція вибудована, навколо вірша авторства репера, уривки якого вставляється між піснями як, «сценки» (skits). Кожного разу, коли в наступному пісенному тексті читається, вірш, Ламар додає до нього кілька нових рядків і, нарешті, читає його повністю, в останньому треку альбому «Mortal Man». Заключна пісня і вірш у ній, показують нам концепт «гусениці», ув’язненої своїм середовищем, вона, замкнена у внутрішній боротьбі; але згодом стає вільною – як метелик з новим, світоглядом. Таким чином всі пісенні тексти, що розділяють рядки цього вірша, 4, структурно і концептуально пов’язані, що будує інтертекстуальний зв’язок, між окремими пісенними текстами альбому., Мультимодальність пісенного тексту в жанрі репу має неабияке, значення в контексті реалізації невербальних смислових повідомлень,, закладених у додаткові графічні матеріали, що певною мірою здібні виступати, доповненням до вербалізації концептів, виражених у текстуальному елементі, реп-пісень. Головним джерелом для вивчення мультмодальності в, американському репі було обрано обкладинки альбомів, оскільки ці графічні, зображення є основною репрезентацією музичного й текстуального контенту, альбомів, і є найбільш розповсюдженим видом медіа, оскільки в час, цифрового споживання музики, всі провідні музичні сервіси завжди, використовують обкладинки музичних альбомів на відміну від інших видів, медіа як, наприклад, відеокліпи, які через суто технічні причини не, супроводжують музику в більшості випадків взаємодії слухача з нею. Було, з’ясовано, що додаткові медіа, а саме обкладинки альбомів, спроможні, реалізовувати концептуальне розширення наявних авторських просторів, пісенної лірики, доповнювати образно-концептуальні елементи тексту за, допомогою додаткових символічних, смислових і в окремих випадках, текстових виразів графічного характеру. Було встановлено основні теми,, мотиви та образи, що характерні для пісенних текстів американського репу,, які реалізовані через концепти та концептуальні простори, до яких вони, належать. Серед основних концептуальних просторів американського репу в, ході дослідження було виділено чотири конкретних простори: соціальнополітичний концептуальний простір, до якого входять пісенні тексти, що, містять в собі концепти політичного й соціального характеру, релігійні, мотиви, соціальну критику, посилання на політично-історичні та інші, концепти; концептуальний простір тріумфу й особистої боротьби, до якого, було віднесено пісенні тексти, в яких реалізовані концепти досягнення успіху, автором або ліричним героєм пісні, «переможні гімни», концепти подолання, бідності й важкого життя, реалізовані через метафоричні засоби;, 5, концептуальний простір «любов і стосунки», до якого було віднесено ті, пісенні тексти, які містять в собі концепти любовного характеру, романтичні, теми, теми нещасного кохання, ревнощів та інші; концептуальний простір, злочинності й насильства. Наявні в репі концепти можуть бути як абстрактні,, так і конкретні, але в переважній більшості ці концепти виражені через, стилістичні прийоми, а саме за допомогою метафоричних засобів як метафора,, концептуальна метафора, персоніфікація, порівняння. Такі концепти, як,, наприклад, образи відомих особистостей, назви брендів, назви чи герої книг,, пісень і фільмів, географічні назви, котрі відіграли чи відіграють важливу роль, у суспільному житті охарактеризовані як маркери інтертекстуальності, які теж, належать до того чи іншого концептуального простору. Концепти, реалізовані, в пісенних текстах американських авторів, можуть одночасно належати до, двох або більше охарактеризованих нами концептуальних поля. У реалізації, концептуальних просторів основними стилістичними засобами, що, використовуються в пісенних реп-текстах, як вже було зазначено, є метафора, та її варіації, і серед них виділяємо порівняння, гіперболу й персоніфікацію,, які проявляються в лексичних формах і фразових поєднаннях. Метафори, як,, наприклад, «гусінь» в альбомі «To Pimp A Butterfly» є частинами більших й, ширших концепцій і входять у набори концептуальних метафор, які, використані в контекстах альбому., Актуальність теми дослідження зумовлена стрімким зростанням, популярності реп-жанру та значення реп-музики в контексті сучасної, американської культури, а також ролі текстового елементу пісень реп-жанру в, соціально-політичному житті сучасної Америки. Пісенний текст у жанрі реп,, його поетика, стилістичні та структурні особливості залишаються мало, вивченою темою, тоді як популярність жанру продовжує зростати., Аргументом на підтримку значущої культурної цінності пісенного тексту в, реп-жанрі може бути те, що в 2018 році американський реп-виконавець, Кендрік Ламар отримав Пулітцерівську музичну премію за студійний альбом, «DAMN.» (2017), який став першим реп-альбомом в історії, що отримав цю, 6, нагороду. Реп-жанр загалом і пісенний текст цього жанру стають дедалі, більше інтегрованими в культурний простір сучасного світового суспільства,, що робить тему дослідження актуальною в контексті не лише лінгвістичного, дослідження пісенного тексту, але й пов’язаних з жанром соціокультурних, явищ. Актуальною є систематизація структурних і стилістичних особливостей, американського репу, визначення його тем, ключових концептів та образів, що, присутні в альбомах, а також окреслення концептуального та авторського, простору в рамках реп-жанру. Задля справедливого й об’єктивного підбору, матеріалу дослідження, було вирішено обрати реп-альбоми, які здобули, нагороду «Греммі» у категорії «Кращий реп-альбом року» з самого початку, запровадження цієї категорії на конкурсі. Зазначена конкурсна категорія була, встановлена 1995 року. Таким чином, матеріалом дослідження є 426 пісенних, текстів реп-жанру, з яких складаються 25 альбомів-переможців премії, «Греммі» в категорії «Кращий реп-альбом року» з 1996 по 2020 роки., Мета дослідження: систематизація структурних і стилістичних, особливостей американського репу, окреслення елементів інтертекстуальності, й мультимодальних якостей пісенного тексту реп-жанру, визначення, провідних тем, образів й концептів на прикладі реп-альбомів, що здобули, нагороду «Греммі» в категорії «Кращий реп-альбом року» з 1996 по 2020, роки., Методологія дослідження. Для точного аналізу стилістичних і, структурних характеристик пісенних текстів у реп-жанрі американських, авторів було використано кілька методів: лексико-семантичний аналіз, за, допомогою якого буде з’ясовано особливості вживаної реперами лексики;, концептуальний аналіз – для виявлення глибинних семантичних зв’язків, посилань і образів, що стоять за ними; стилістичний аналіз – для встановлення, стилістичних прийомів, використаних для побудови поетики пісенних текстів,, а також для виявлення структурно-семантичних особливостей пісенного, тексту в американському репі; структурно-текстуальний аналіз – для, встановлення семантичних кореляцій у тексті пісень, взаємозв’язків окремих, 7, елементів пісенних текстах в різних його частинах, взаємозв’язків окремих, пісенних текстів між собою в контекстах альбомів, до яких вони належать., Під час роботи зі специфічно вживаною лексикою було запозичено, кілька кроків із методології дослідження De Backer, L., Enghels, R. та Goethals,, P. (2023). Беручи за основу метод «Metaphor Identification Procedure» (MIP),, вони пропонують три основні техніки, які дозволяють отримувати рядки, лексем з автентичних наборів даних. Тексти дослідження подають різні, лексеми, які було спеціально віднесено до окремих груп та додано їхні описові, параметри під час накопичення словникового запасу для цих груп,, виправлення окреслених параметрів та відстеження відмінних особливостей, отриманих даних. Що стосується концептуальної та стилістичної частин, процедури аналізу дослідження, за основу було взято теорію навмисної, метафори, запропонованої голландськими вченими та поясненої Reijnierse, W., G., Burgers, R., Krennmayr, T., Steen, G.J. (2018), яка зосереджується на, метафоричному висловлюванні та перевіряє домен джерела як окремий, референт. Оскільки дані дисертаційного дослідження містять не лише, фрагменти, а й повні пісенні тексти в жанрі реп, тексти було проаналізовано,, застосовуючи підхід R.Carston та X.Yan (2023), котрий демонструє два, способи інтерпретації метафоричних значень: у предикативній та, референційній синтаксичній ролі. Таким чином, у дослідженні проаналізовано, матеріал на синтаксичному, лексичному, семантичному та текстовому рівнях, з інтерпретацією результатів, після чого було зроблено достовірні висновки, щодо стилістичних ефектів і концептуалізації образів, застосованих у пісенних, текстах американських реперів., Наукова новизна полягає в розкритті широкого спектру характерних, рис пісенного тексту на рівні структурної, римо-ритмічної організації та на, рівні інтертекстуальних зв’язків, розкрито основні поняття, мультимодальності реп-жанру. Було проведено наскрізний, лінгвостилістичний аналіз усіх пісенних текстів реп-жанру з альбомів, котрі, отримали нагороду «Греммі» в категорії «Кращий реп-альбом року» з 1996 по, 8, 2020 роки. Було проведено детальний аналіз концептуальних елементів, пісенного тексту на рівні метафоричних засобів за допомогою застосування, DMIP, концептуального та лінгвостилістичного аналізу задля виявлення, якості й частотності використання тих чи інших стилістичних прийомів у, текстах реп-пісень з вищезгаданих альбомів, а також слідкування за, тенденціями їх використання в пісенній ліриці жанру. Отримати кількісні та, якісні дані, а також висновки проведеного дослідження можуть слугувати, базою для подальшого аналізу текстової складової цього музичного жанру,, його поетики й структурно-стилістичних аспектів. Дослідження відкриває нові, можливості для поглибленого вивчення теми, сприяє розширенню уявлення, про унікальні риси пісенної лірики в жанрі реп., Теоретичне значення роботи має декілька ключових аспектів:, визначення провідних мотивів, образів і тематики пісенних текстів реп-жанру;, вивчення лексико-семантичних особливостей пісенних текстів реп-жанру;, проведення глибокого лінгвостилістичного та фоностилістичного аналізу;, виокремлення структурних рис пісенних текстів реп-жанру. Робота може, слугувати методологічною підґрунтям для подальших досліджень у галузі, лінгвістики, медійної комунікації та культурології., Практична цінність дослідження полягає у важливості для таких, лінгвістичних дисциплін і таких суміжних галузей як медійна лінгвістика,, семантика та семіотика, соціолінгвістика, культурологія та мовна освіта., Результати дослідження також можуть бути використані в навчанні, англійської мови, зокрема при вивченні стилістичних прийомів через, ознайомлення з пісенними текстами реп-жанру та здобутих результатів, наукової роботи., Структура дослідження містить вступ, три розділи з висновками до, кожного з них, загальні висновки, списки використаної наукової та довідкової, літератури. У вступі обґрунтовано вибір теми дослідження, роз’яснено, актуальність дослідження, поставлено мету та завдання дослідження;, визначено об’єкт, предмет і методи проведення дослідження, розкрито його, 9, новизну, практичну значущість результатів роботи, викладено основні, положення, які виносяться на захист, а також подано інформацію про, апробацію результатів дослідження. У першому розділі розкрито основні, теоретичні засади, на базі яких проведено дослідження, та вже існуючі підходи, до вивчення пісенного тексту в різних наукових парадигмах і обґрунтовано, робочий термінологічний апарат дослідження. У розділі також розроблено, комплексну методологію дослідження. У другому розділі окреслено, мультимодальні й інтертекстуальні особливості пісенних текстів реп-жанру та, соціокультурний контекст пісенного тексту в репі; описано структуру, пісенного тексту в рамках жанру, а також характерні риси його риморитмічної організації. У третьому розділі представлено аналіз основних, структурно-семантичних закономірностей пісенних текстів в реп-жанрі;, представлено класифікацію концептів і методів їхньої реалізації, що є, основними для пісенних текстів реп-жанру. У розділі також представлено та, пояснено класифікацію стилістичних засобів і їхню роль в реалізації, авторського простору. У загальних висновках підсумовано теоретичні та, практичні результати дисертаційного дослідження й окреслено перспективи, подальших пошуків з проблематики дисертації.
Сподобалось читати? Постав свою оцінку 🥰
Кількість оцінок: 0 📊 Середній рейтинг: 0