👁️ 16
Favorite
Default Thumbnail
Завантажити Візантійсько-лицарський культурний феномен у релігійних і творчих традиціях Британії-Англії та Русі-України ⤵️
pdf

Соколова А. В. Візантійсько-лицарський культурний феномен у ре-, лігійних і творчих традиціях Британії-Англії та Русі-України. Кваліфіка-, ційна наукова праця на правах рукопису., Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора мистецтвознавства, за спеціальністю 26.00.01 – Теорія та історія культури (мистецтвознавство)., Одеська національна музична академія імені А. В. Нежданової. Національна, музична академія України імені П. І. Чайковського, Міністерство культури та, інформаційної політики України. Київ, 2021., У дисертації досліджено історичні взаємодії Британії-Англії та Русі-, України від візантійсько-християнського періоду неподіленої церкви до, XVII століття з опорою на лицарсько-аристократичні принципи культурних, відносин націй. Визначено особливості націєтворення в середньовічній Євро-, пі, коли християнська релігійна єдність стає визначальною для всього мате-, рикового простору, охоплюючи й острівні землі Британії., Виявлено закономірність впливу візантійської цивілізації на культуру, Британії-Англії і Русі, визнано візантійську модель державотворення як зра-, зок для культурних інститутів Британії-Англії та Русі-України., Збагачено історичні дані про візантійську культуру як цілісність бага-, тьох складових, серед яких головними були досягнення давньогрецької (елі-, ністичної), римської цивілізацій і християнські цінності. Візантія ніколи не, зазнавала глибокого культурного розриву зі своїм минулим, що своєрідно, вплинуло на процес становлення, розквіту і занепаду Візантійської імперії., Досліджено динаміку культурних, торговельних і релігійних зв’язків, між Візантією і Британією. Збагачено історичні дані про візантійську культу-, ру як цілісність багатьох складових, серед яких головними були досягнення, давньогрецької (еліністичної), римської цивілізацій і християнські цінності., Розглянуто салонна й духовна театральної культури Візантії, світське і духо-, вне начало візантійського театру., 3, Досліджено духовні танці, популярні в аристократичних колах доіконо-, борчої Візантії як основу танцювальної церковної культури. Підтверджено її, спадкоємність щодо сакральності античної танцювальності й рухів-жестів-, поз, «дематеріалізації». Охарактеризовано хореографічну цілісність європей-, ської танцювальності як «балету ніг», на відміну від «балету рук і тіла» на, Сході., Виявлено тяжіння британського язичництва до християнських ідеалів і, цінностей за аналогією скіфо-слов’ян у Криму, які прийняли християнство в, І столітті н. е. Це заклало основи культурної генетики православного віроспо-, відання., Розкрито православну основу духовної культури Британії-Англії в ре-, зультаті прийняття християнства в епоху неподіленої церкви IV–XI століть,, що набуло втілення у творчості бардів і в унікальній протосалонній культурі, англійських масок. Доведено, що ірландські барди виконували ряд важливих, функцій, зокрема освітню, релігійну і світського примирення, єднання. Барди-, арфісти складали божественні хвалебні панегірики, які правомірно порівню-, вати з візантійськими. Підкреслено паралелі спадщини бардів з кобзарською, творчістю., Висвітлено, що друїди були носіями високої освіченості, викликаючи, цим глибоке неприйняття у римлян і їхніх послідовників в Західній Європі з, властивим їм раціоналістичним мисленням. Розкрито давні західні правосла-, вні традиції, сформовані під впливом містицизму друїдів, слов’янських волх-, вів і християнської містики у військових діях козаків-характерників. Підкрес-, лено вплив философії друїдів на мислення європейців (Я. Беме, У. Блейк,, І. Моргануг, Т. Лірі, унікальний мандрівний мудрець Г. Сковорода, білорус, Д. Смирнов)., Визначено, що слов’янська культура, пов’язана з існуванням волхвів,, свідчить про схожість звичаїв і традицій з буттям друїдів. Така схожість ви-, ражалося в соціально привілейованих функціях, в аксесуарах, одязі; магічний, 4, характер обрядності жорстоко переслідувався на Заході, але в певних межах, допускався (і допускається) в православ’ї., Висвітлено етапи виникнення й становлення релігійно-культурних від-, носин Британії і Русі, у центрі яких перебували інтенсивні контакти русів і, бритсько-кельтських учених-проповідників. Підкреслено вплив духовного, мистецтва танцю, як спадщини Візантії, на український схід і британський за-, хід., Визначено, що ірландці-британці поширювали ранні християнські й, гри-горіанські піснеспіви, зокрема поліфонно-ісонні, їм належить внесок у ро-, звиток невменного письма, орнаментації, поліфонії, контрапункту й гармонії., Зазначено, що Британія в епоху Середньовіччя стала другим після Візантії зо-, середженням чернечої вченості в культурному бутті православ’я., Визначено кельтський фактор буття України щодо жіночої самостійно-, сті у шлюбних відносинах. Визначено ознаки кельтсько-бритських поетичних, традицій у творчості української народної поетеси Марусі Чурай. Обгрунто-, вано, що козацька культурна традиція відмічена внутрішньою театралізовані-, стю, в якій сам вигляд козака, його одяг, зачіска, музична й риторично-, поетична виученість підкреслювали наслідування кельтської і варязької арис-, тократії, що складала взірець лицарського, воєнного і віросповідального слу-, жіння., Доведено, що антично-язичницькі і християнсько-містичні традиції ма-, скових і маскарадних дійств у східних і західних православних звичаях були, безпосередньо пов’язані з передріздвяними й різдвяними святами, що зумо-, вило синтез святкової обрядовості вшанування зимового сонцестояння, коля-, ди у слов’ян, сатурналій в англів та аналогічних кельтських свят, пов’язаних з, християнським Різдвом. Сакральна природа різдвяних свят проступає у ря-, дженнях, вечорницях в Україні, у виставах масок-антимасок у Британії-, Англії. Відзначено, що маскарадні традиції проникають в культуру країн кон-, тинентальної Європи, проростають корінням в традиції аристократичної зна-, ті, еволюціонують і набувають нових форм., 5, Доведено, що маски співвідносяться з протосалонними зібраннями анг-, лійської, італійської і французької аристократії, що беруть початок від інтеле-, ктуального «театру» придворних зібрань у Візантії. Маски сублімувала конф-, лікт в естетичну згоду і підпорядкування волі монарха, були точкою відліку, потрібних контактів і зближень, створювали атмосферу довіри до монархії,, підкреслюючи особисту відданість аристократії і слуг королю. Маски знаме-, нували сакральне дійство, містичний смисл, космічний символ: культ Сонця, — культ Бога — культ монарха як представника Бога на землі., Маски мали сакрально-вселенський зміст і завершувались спільним, танцем виступаючих і присутніх (revel). В жанрі маски поєднуються місцеві й, континентальні (італійські та французькі) художні традиції, що свідчить про, відкритість культур як необхідну умову прогресу і розвитку, взаємозбагачен-, ня і формування спільного культурного простору., Танець був ядром Маски, основним засобом залучення багатонаціо-, нальної аудиторії. Танці припускали отримання атактильного досвіду життя, англійського двору, незалежно від рівня володіння англійською мовою, при-, вносили у виставу сакрально-ритуальний сенс., Жанр придворної маски суттєво вплинув на розвиток англійського те-, атру, який проклав шлях англійській опері, викликнув до життя оригінальну, англійську мадригальну оперу., Здійснено порівняний аналіз композиції «Вечорниць» П. Ніщинського з анг-, лійською придворною маскою й антимаскою (фальшивою маскою) епохи, правління королів Стюартів, охарактеризовано танцювальне дійство «Вечор-, ниць» як «славильне завершення» обряду-зібрання., Розкрито мету експедицій чумаків, поведінково-психологічні стереотипи,, властиві українському козацтву, чумацтву і лицарству Заходу., Здійснено порівняння національних культур, географічно віддалених одна від, одної. Дослідження основ культурної генетики націй надало можливість ви-, явити поведінково-психологічні особливості в унікальних проявах національ-, но-державного буття., 6, Ключові слова: язичництво, духовно-салонна театральна культура Ві-, зантії, творчість бардів-філідів, ірландсько-бритська чернеча вченість, арис-, тократизм, культурно-релігійні традиції Британії-Англії та Русі-України, ли-, царсько-аристократична культура, духовно-сакральна культура танцю, Вечо-, рниці, придворна Маска, козацтво, чумацтво.

Сподобалось читати? Постав свою оцінку 🥰
Кількість оцінок: 0 📊 Середній рейтинг: 0

📑 Схожі твори за жанром

🗓️ Інші твори 2021 року

🗂️ Схожі твори за типом публікації

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *