Сіверянський літопис. 2021. № 5, Метою статті є висвітлення особливостей металопластики Чернігова другої половини, ХVІІ – початку ХVІІІ ст., її розвитку у взаємозв’язках із іншими видами мистецтва. Методологія, дослідження спирається на системний підхід, на загальнонаукові принципи об’єктивності та істо-, ризму, які надають можливість всебічного вивчення художньої обробки металів зазначеного періо-, ду. Наукова новизна роботи визначається постановкою і розробленням теми, яка досі не розгляда-, лась. Зроблена перша спроба комплексного вивчення цієї проблеми. Висновки. Окреслено коло пам’-, яток, які найкраще представляють досягнення художньої обробки металів того часу. Художнє, лиття представляють орнаментовані дзвони й гармати, а також каламарі, посуд, освітлювальні, прилади. Твори ковалів вдало доповнювали споруди. З’ясовано, що окуття дверей до ризниці черні-, гівського Троїцького собору близьке за композицією до килимів та вишиваних скатертин. З огляду, на відсутність творів, виготовлених у Чернігові, було прийнято рішення залучити до розгляду ро-, боти, замовлені майстрам інших міст і країн мешканцями Чернігова чи людьми, пов’язаними з міс-, том. Здійснено поділ творів на групи за місцем створення. Звернуто увагу на роботу золотарів за, ескізами (проєктами) художників. Саме в ескізах закладалась композиція, характерні деталі та, стильові своєрідності. Зроблено висновок про належність авторства ескізів царських воріт іконо-, стасу Борисоглібського собору 1702 р. та шати кіоту чудотворної ікони «Іллінської Богоматері», 1695 р. художникам і граверам І. Щирському та Л. Крщоновичу. Замовниками виступали гетьман, І. Мазепа, чернігівські полковники Я. Лизогуб і П. Полуботок, генеральний обозний В. Дунін-Борков-, ський, писар і суддя К. Мокрієвич, чернігівський архієпископ А. Стаховський, чернігівський міщанин, Власій Н. Виконували твори майстри з України, Аугсбурга, Нюрнберга, Кенігсберга, Вроцлава,, Гданська, Москви. У металопластиці Чернігова зазначеного періоду яскраво виявились риси бароко., Ключові слова: Чернігів, металопластика, бароко, замовники, Іван Щирський, Лаврентій, Крщонович.
Сподобалось читати? Постав свою оцінку 🥰
Кількість оцінок: 0 📊 Середній рейтинг: 0