Голубчак К.Т. Архітектурно-планувальна організація духовно-реколекційних, центрів Української Греко-Католицької Церкви – Кваліфікаційна наукова праця на, правах рукопису., Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата архітектури за, спеціальністю 18.00.02 «Архітектура будівель та споруд»., Робота виконана в Івано-Франківському національному технічному, університеті нафти і газу (ІФНТУНГ), Івано-Франківськ, 2018., Зміст дисертації. Тема дослідження присвячена вивченню архітектурно-, планувальної організації нового типу багатофункціонального сакрального, комплексу – духовно-реколекційного центру УГКЦ, спроможного поєднати в собі, широкий спектр функцій, забезпечити духовно-просвітницьке та рекреаційно-, дозвіллєве середовище, що задовольняло б потреби свідомої християнської молоді,, парафіян, паломників та туристів, а також сприяло б формуванню глибокої, релігійної свідомості та духовності суспільства., Питання духовного розвитку та духовного життя суспільства на сучасному, етапі набуває особливої актуальності. Релігійна самобутність є важливим фактором, впливу на розвиток особистості, культурне відродження народу та формування, самосвідомості людини в сучасних умовах, а також запорукою формування, свідомої, патріотичної нації. Духовно-реколекційний центр є важливим соціальним, закладом, що наділений цілим спектром духовно-просвітницьких, соціально-, культурних та рекреаційно-дозвіллєвих функцій з метою якнайповнішого, задоволення вимог сучасного суспільства., У першому розділі дисертаційної роботи “Стан та передумови дослідження, архітектурної організації духовно-реколекційних центрів УГКЦ” здійснено аналіз та, систематизацію наукових праць з різних галузей знань, дотичних до проблематики, дослідження, виявлено основні передумови, що зумовлюють формування духовно-, реколекційних центрів УГКЦ, здійснено аналіз сакрально-туристичного потенціалу, Західної України та виявлено перспективи розвитку мережі духовно-реколекційних 4, центрів УГКЦ, а також узагальнено закордонний та вітчизняний досвід, проектування закладів даного типу., Відродження християнської віри та духовності, вплив релігії на українське, суспільство, проблеми сакральної архітектури знайшли відображення в працях, багатьох науковців різних галузей науки (архітекторів, істориків, соціологів,, релігієзнавців та туризмознавців). Проведений огляд наукових праць свідчить про, дефіцит досліджень з проблем багатофункціональної організації духовно-, реколекційних центрів УГКЦ. Поза увагою науковців залишаються безліч, актуальних проблем, зокрема питання формування термінологічного апарату і, підходів до класифікації духовно-реколекційних центрів. Окрім того, практично, немає досліджень, які б висвітлювали питання формування мережі духовно-, реколекційних центрів, а також принципи архітектурно-планувальних рішень та, типології даних закладів. Нестача наукових напрацювань з цієї теми зумовила, необхідність розроблення комплексного підходу до вирішення даної проблеми, та створення ґрунтовного дослідження., Здійснено аналіз основних передумов що зумовлюють формування духовно-, реколекційних центрів УГКЦ, а також визначають їх структуру, функціональну, організацію та впливають на формування їх типології. Детально окреслено вплив, наступних передумов: історичних, релігійно-духовних, туристичних, економічних,, рекреаційно-дозвіллєвих, комунікативних, природних, культурних, соціальних та, інших., В процесі аналізу теоретичних матеріалів стосовно виникнення та історичної, еволюції духовно-реколекційних центрів УГКЦ, було виявлено першочергову роль, історичного фактору, досліджено еволюцію закладів даного типу на території, України, їх поетапне формування від найдавніших часів і до сьогодення. Окреслено, 6 основних етапів історичної еволюції досліджуваної споруди – від перших, духовних шкіл до багатофункціональних духовно-реколекційних центрів., На основі аналізу статистичних даних проведено аналіз існуючого стану, сакрально-духовної інфраструктури та архітектурної типології духовно-, реколекційних центрів УГКЦ, а також виявлено її особливості, переваги та недоліки 5, з метою формування рекомендацій щодо покращення системи та проектування, окремих типів ДРЦ на теренах Західної України. Наведені статистичні дані свідчать, про вже фактично сформовану інституційну мережу конфесійно-церковних, організацій, що служать для задоволення релігійних потреб віруючих. Однак,, залишається недостатньо розвиненою мережа закладів, призначених для реалізації, усіх соціальних процесів Церкви – навчально-просвітницьких, дозвіллєвих,, рекреаційних., У даному розділі також проведено порівняльний аналіз світового та, вітчизняного досвіду архітектурної організації духовно-реколекційних центрів, на, основі якого виявлено основні світові тенденції організації закладів даного типу., Досвід функціонування духовно-реколекційних центрів у світі підтверджує їхню, популярність та актуальність у сучасному суспільстві. Головною характерною, рисою даних споруд є їхня універсальність та багатофункціональність, яка, відображається у доповненні сакрального ядра додатковими просторами для різних, сфер суспільної діяльності – дозвілля, відпочинок, творчість, навчання,, оздоровлення, що в комплексі забезпечує повноцінний духовний розвиток людини., Вивчення досвіду будівництва духовно-реколекційних центрів Європи є, першочерговим кроком до реалізації даної тенденції в Україні і створення, аналогічних багатофункціональних комплексів на основі українських паломницьких, центрів, монастирів та парафіяльних храмів., У другому розділі дисертації “Методичні засади дослідження архітектурної, організації духовно-реколекційних центрів УГКЦ” визначена загальна методика, дослідження. У дослідженні на кожному його етапі застосовуються як, загальнонаукові, так і спеціалізовані архітектурно-містобудівні методи, які у своїй, сукупності формують методологічну основу даного дослідження., На основі проведених досліджень запропоновано методи виявлення впливу, функціонально-технологічних аспектів на архітектурно-планувальні рішення, духовно-реколекційних центрів УГКЦ. Як показує аналіз формування архітектури, духовно-реколекційних центрів, існує ряд чинників, що визначають структуру,, функціональну організацію цих споруд та впливають на формування їх типології. В 6, якості основних чинників, що обумовлюють архітектурно-планувальні рішення, духовно-реколекційних центрів УГКЦ, виступають: канонічні, культурно-, географічні, містобудівні, природно-кліматичні, ландшафтно-екологічні, соціально-, економічні, архітектурно-планувальні, конструктивні. Аналіз наведених чинників, дозволить архітекторам зрозуміти характер процесів, які необхідно врахувати з, метою створення комфортного середовища для відвідувачів духовно-, реколекційного центру. Врахування даних чинників підвищить архітектурний та, соціально-економічний ефект духовно-реколекційних центрів., У даному розділі також наведені критерії класифікації духовно-реколекційних, центрів УГКЦ, що виведені в результаті ґрунтовного аналізу світового та, вітчизняного досвіду проектування духовно-реколекційних центрів (функціональне, призначення; композиційно-просторова схема; місткість; розташування в структурі, населеного пункту та по відношенню до існуючої забудови; спосіб зведення; режим, експлуатації). Всі ці параметри є визначальними при проектуванні та впливають на, склад приміщень, функціональне зонування, об’ємно-планувальні схеми, місткість, споруди, можливість її трансформації., В даному розділі дисертаційного дослідження наведено та охарактеризовано, типовий перелік функцій духовно-реколекційних центрів, наявність та домінування, яких визначають приналежність споруди до конкретного типу духовно-, реколекційних центрів – парафіяльного, реколекційного, паломницького;, В третьому розділі дисертаційного дослідження виявлено основні містобудівні, засади формування духовно-реколекційних центрів УГКЦ, та їх розташування в, існуючому контексті, а також розроблено науково-обгрунтовані рекомендації щодо, розміщення, функціональної та об’ємно-просторової організації даного закладу., Духовно-реколекційний центр виконує ряд важливих функцій, які формують, відповідні взаємозалежні функціональні групи приміщень, поєднані між собою, відповідними технологічними зв’язками. У розділі наведена номенклатура духовно-, реколекційних центрів з орієнтовними параметрами для кожної групи приміщень, відповідного типу духовно-реколекційних центрів. 7, З усього спектру приміщень духовно-реколекційних центрів виокремлено та, детальніше розглянено ряд специфічних приміщень, що на даному етапі ще не, розглядались науковцями. Зокрема, до цих приміщень слід віднести: зали для, реколекцій, розмовниці та катехитичні класи, запропоновано варіанти планувальних, вирішень даних приміщень з позначеним меблюванням та нормалями., Сформовано пропозиції щодо вибору території для проектування духовно-, реколекційного центру залежно від типу (реколекційний, парафіяльний чи, паломницький центр) та функціонального призначення споруди. Виявлено роль, містобудівного чинника при формуванні та розвитку мережі духовно-реколекційних, центрів УГКЦ та їх розташування в структурі міста, що залежить від кількох, важливих передумов ‒ типу населеного пункту, його планувальної структури,, щільності та демографічного складу населення. Автором сформовано пропозиції, щодо створення мережі духовно-реколекційних центрів УГКЦ на теренах Західної, України., У розділі також подані рекомендації щодо організації генерального плану, території духовно-реколекційного центру, яка повинна сприяти повноцінній, реалізації всіх функціональних процесів духовно-реколекційних центрів.., В результаті проведеного дослідження виявлено основні тенденції та, сформульовано принципи, якими доцільно користуватись проектантам духовно-, реколекційних центрів: принцип орієнтації на духовну складову; принцип, диференціації за цільовою аудиторією; принцип взаємозв’язку території, проектування та функціонального призначення споруди; принцип інтеграції,, принцип пріоритетності сакральних ресурсів при виборі території для проектування., Розроблені проектні пропозиції духовно-реколекційних центрів (молодіжного, реколекційного центру у с. Рибне, паломницького центру у с. Погоня Івано-, Франківської області, парафіяльного катехитичного центру у м. Івано-Франківську), відображають номенклатуру що отримана в результаті наукового дослідження в, третьому розділі дисертації та демонструють широкий спектр та потенціал ідей для, реалізації при проектуванні об’єктів даного спрямування., Духовно-реколекційні центри в силу своєї специфіки та призначення повинні, володіти високою інформативністю, виразністю та архітектурною, репрезентативністю. Естетична інформація, яку несе споруда духовно-, реколекційного центру, визначає емоційну оцінку глядачем форми, ритміки,, пропорційності, кольору об’єкта, його художні характеристики. Основу сприйняття, архітектурної інформації формують сенсорно-психологічні універсалії людини, (зокрема зоровий аналізатор), які необхідно враховувати при проектуванні. Для, створення гармонійної довершеної архітектурної композиції духовно-реколекційних, центрів рекомендується застосовувати ряд архітектурно-композиційних та, дизайнерських прийомів: віддзеркалення логіки функціонального планування у, тектонічному вираженні та композиційному вирішенні об’єкту; символізація, домінуючої функції в архітектурному вирішенні об’єкту (підкреслення сакральної, складової); гармонія форм та архітектурно-художня єдність через застосування, основних засобів композиції (пропорція, масштаб, ритм, тектоніка та ін.); виявлення, впливу природно-кліматичних чинників та існуючого середовища у формотворенні, споруди; відображення прийомів екологічної архітектури в архітектурно-, композиційному вирішенні споруди; застосування сучасних конструктивно-, технологічних рішень та засобів трактування фасадів ДРЦ; гармонія форм об’єкту з, природним довкіллям. сучасна інтерпретація та стилізація рис народної архітектури., Врахування даних прийомів створить цілісну гармонійну структуру та, забезпечить позитивне естетичне сприйняття та емоційне навантаження споруди на, відвідувача., Ключові слова: духовно-реколекційний центр УГКЦ, реколекції,, архітектурно-планувальна організація, принципи, типологія, методика, проектування.
Сподобалось читати? Постав свою оцінку 🥰
Кількість оцінок: 0 📊 Середній рейтинг: 0