👁️ 6
Favorite
Default Thumbnail
Завантажити Гротеск у творчості Джонатана Свіфта ⤵️
pdf

Тіхоненко С.О. Гротеск у творчості Джонатана Свіфта. –, Кваліфікаційна наукова робота на правах рукопису., Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата філологічних наук, зі спеціальності 10.01.04 – література зарубіжних країн» (Філологічні науки)., – Полтавський національний педагогічний університет імені В.Г. Короленка,, Міністерство освіти і науки України; Дніпровський національний університет, імені Олеся Гончара, Міністерство освіти і науки України. – Дніпро, 2020., Августіанська література вважається найвищим етапом розвитку, британського сатиричного письма, а його шедеврами були «Мандри Гулівера», та памфлети Дж. Свіфта. Літературна спадщина письменника стала, визначальною не тільки для розвитку англійської сатири, а й для появи нових, художніх форм у мистецтві слова доби європейського Просвітництва. Попри, численні дослідження творчості митця залишилося чимало лакун стосовно, вивчення гротескних форм у прозі Дж. Свіфта., Актуальність дисертації зумовлена відсутністю в сучасному, вітчизняному та зарубіжному літературознавстві комплексних робіт, у яких би, категорія «гротеск» досліджувалася б на матеріалі художньої прози, письменника. У зв’язку з цим вивчення гротеску в літературній спадщині, Дж. Свіфта є надзвичайно актуальним для розуміння творчої природи й, самобутності художнього світу митця, де гротеск є вагомим складником., Окрім того, дослідження творчого доробку письменника має значення і для, розв’язання теоретичних проблем гротеску. З другої половини XX – на, початку XXI ст. простежується посилення інтересу до проблеми гротеску в, літературознавстві. Докладне вивчення форм гротеску у творчості Дж. Свіфта, дозволить виявити ознаки авторського індивідуального стилю, його динаміку, і зміни в літературній парадигмі європейського Просвітництва., 3, Об’єктом дослідження є художні та художньо-публіцистичні твори, Джонатана Свіфта: роман «Gulliver’s Travels, or Travels into Several Remote, Nations of the World. In Four Parts. By Lemuel Gulliver, First a Surgeon, and then, a Captain of Several Ships» («Мандри до різних далеких країн світу Лемюеля, Гуллівера, спершу лікаря, а потім капітана кількох кораблів», 1726); памфлети:, «A Tale of a Tub» («Казка бочки», 1704), «The Battle of the Books» («Битва, книг», 1704), «An Argument against Abolishing Christianity» («Міркування про, незручність знищення християнства в Англії», 1708), «The Bickerstaff-Partridge, Papers» («Папери Бікерстаффа», 1708-1709), «The Art of Political Lying», («Мистецтво політичної брехні», 1710), «Drapєr’s Letters» («Листи, сукнороба», 1724-1725), «A Short Vєw of the State of Ireland» («Побіжний, погляд на становище Ірландії», 1728), «A Modest Proposal: For Preventing the, Children of Poor People in Ireland from Being a Burden to Their Parents or Country,, and for Making Them Beneficial to the Public» («Скромна пропозиція, яка має на, меті не допустити, щоб діти бідняків в Ірландії були тягарем своїм батькам або, своїй родині, і, навпаки, зробити їх корисними для суспільства», 1729)., Предмет студіювання – типологія, поетика і динаміка гротеску в, художній прозі митця., Дисертація є першою в українському літературознавстві комплексною, роботою, у якій здійснено багатоаспектне дослідження гротеску в художній, прозі Дж. Свіфта, зокрема в романі «Мандри Гуллівера» та памфлетах, сатирика. Визначено специфіку і динаміку гротескних форм письменника., Проаналізовано вияви гротеску на різних рівнях художнього тексту, виявлено, своєрідність гротескних структур, їхню типологію, поетику, способи, створення у художній прозі письменника, досліджено взаємодію авторської та, читацької свідомості у смисловому полі гротескного світу митця. Крізь призму, специфіки й динаміки гротескних форм розкрито особливості художнього, світобачення Дж. Свіфта-просвітителя, його погляди на місце людини в, соціумі, її роль у культурно-історичному процесі, вплив суспільства на, 4, особистість. Виявлено традиції й новаторство Дж. Свіфта в галузі гротеску на, тлі доби й у контексті літературного процесу., На підставі досягнень літературознавства в дисертації визначено, провідні напрями літературознавства в теорії гротеску й уточнено його, конститутивні ознаки. Виявлено гротеск у художній прозі Дж. Свіфта на, різних рівнях тексту (образи, сюжет, композиція, час, простір, мова та ін.), Досліджено різновиди гротеску, їхню семантику й особливості, функціонування в памфлетах Дж. Свіфта. Завдяки творчій діяльності, Дж. Свіфта уперше в історії світової літератури гротеск потужно увійшов до, жанру памфлету. Численні памфлети письменника були спрямовані, передовсім на актуальні питання тогочасного життя, викриття негативних, тенденцій у галузі суспільства, релігії, культури тощо. У зв’язку з тим, гротескні форми у памфлетах митця сприяли сатиричному загостренню, нагальних проблем, різнобічному висвітленню фактів і явищ, відкритому, виявленню авторської позиції, наближенню художньої літератури до, реального життя. Конкретно-історичний план гротескних форм у памфлетах, письменника забезпечують реалістичні художні деталі, пародія, іронія,, історичні й політичні алюзії та ремінісценції тощо. Оскільки сюжети в, памфлетах Дж. Свіфта обмежені колом певних конкретних питань, (суспільних, історичних, політичних, культурних, релігійних, моральних, тощо), гротескні форми в художньо-публіцистичній спадщині митця не були, надто розгалуженими і виявилися на окремих рівнях тексту, наприклад, на, рівні образів, у композиції творів, у мові та стилі оповіді, в організації, часопростору., Проаналізовано типологію, поетику, функції гротеску в романі, Дж. Свіфта «Мандри Гуллівера», встановлено вплив гротескних форм на, жанровий зміст твору і розвиток романного жанру. Гротеск у романі «Мандри, Гуллівера» виходить за межі окремих художніх прийомів і проявів, відіграючи, провідну структуротворчу і концептуальну роль у творі. З допомогою, 5, різноманіття гротескних форм Дж. Свіфт реалізує авантюрно-пригодницький, сюжет (мандрівки), надаючи йому не стільки географічного й біографічного,, скільки філософського, онтологічного змісту, спрямованого на пізнання, людської природи й сутності суспільства. Гротеск у головному творі, Дж. Свіфта виявляється в художніх образах, сюжетно-композиційних, рішеннях, мотивно-тематичних комплексах, наративній структурі,, художнього часу, художнього простору, мови, жанрово-стильовій дифузії., Визначено способи створення гротеску в художній прозі митця. Форми, гротеску в романі «Мандри Гуллівера» функціонують у полі концептів, «людина», «держава», «природа», «наука», «свобода», «розум» та ін. Гротеск, сприяє виявленню й увиразненню поглядів самого Дж. Свіфта та ідейних, концепцій його часу, набуваючи змістової багатогранності й полемічності., З’ясовано роль гротеску в художньому світі письменника Особливістю, індивідуального стилю Дж. Свіфта є розгортання окремих художніх прийомів, (наприклад, літоти, гіперболи, алегорії, пародії, деталізації тощо) до широкого, гротескного узагальнення – образу, сюжетної події, хронотопу, світу тощо., Гротескні форми в романі «Мандри Гуллівера» є гнучкими, динамічними й, напрочуд відкритими для інтерпретацій. З метою надання їм смислової, багатогранності письменник застосовує різноманітні засоби: уведення, гротескних структур у різні контексти (суспільно-політичні, природні,, культурні тощо), поетика «дивного», висвітлення з різних точок зору,, створення ілюзії достовірності фантастичного, перенесення сучасних, персонажів і подій у чарівний світ тощо., У роботі розкрито взаємодію автора й читача в гротескному полі тексту., Категорії «герой», «автор» і «читач» мають подібності, подеколи, перетинаються, але не тотожні в романному тексті. Дж. Свіфт розширює, діалогізм роману, його смислову багатогранність і полемічність за рахунок, полемічних стосунків автора із романним героєм., 6, У дисертації виявлено традиції і новаторство Дж. Свіфта в галузі, гротеску. Новаторство Дж. Свіфта в галузі роману виявляється не лише в, жанрово-стильовій синтетичності й відкритості твору, що знайшло відбиток у, гротескних формах, а й у новому підході митця щодо образу романного героя, – Гуллівера у співвідношенні з категоріями «автор» і «читач». Дж. Свіфт, розширює діалогізм роману, його смислову багатогранність і полемічність за, рахунок полемічних стосунків автора із романним героєм., Отже, гротеск у художній та художньо-публіцистичній спадщині, Дж. Свіфта відкрив нові обрії для розвитку роману і памфлету, надав їм нових, жанрово-стильових ознак, що знайшли подальше відлуння в просторі, культури., Практичне значення дисертації полягає у можливості використання її, результатів для подальшого теоретичного вивчення категорії «гротеск», а, також для дослідження особливостей виявів гротеску в літературі. Матеріали, дисертації можуть бути застосовані в практиці викладання теорії та історії, англійської літератури, для проведення спецкурсів і спецсемінарів, створення, посібників і довідників теоретичного й історико-літературного змісту,, написання дипломних і магістерських робіт, а також для подальшого, дослідження проблем гротеску в історико-літературному процесі., Ключові слова: Джонатан Свіфт, Просвітництво, гротеск, художня і, художньо-публіцистична проза, роман, памфлет, типологія, поетика, сатира,, алегорія, фантастика, традиція, новаторство.

Сподобалось читати? Постав свою оцінку 🥰
Кількість оцінок: 0 📊 Середній рейтинг: 0

📑 Схожі твори за жанром

🗓️ Інші твори 2020 року

🗂️ Схожі твори за типом публікації

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *